Statki

Cel:
Zatopić statki przeciwnika.
Miejsce:
dom, mała sala
Sprzęt:
papier i długopis
Liczba uczestników:
2 - 2
Wiek:
7 - 67
Dodatkowe cechy:
rodzic z dzieckiem, długa gra (powyżej 5 min), kto pierwszy, gry indywidualne
Co rozwija:
logiczne myślenie
PRZYGOTOWANIE:
Każdy z graczy rysuje na swojej kartce dwie siatki w kształcie kwadratu, którego boki mają długość dziesięciu kwadracików. Nad każdym kwadracikiem u góry obu siatek piszemy litery od A do J. Każdy wiersz numerujemy od 1 do 10, wpisując liczby po lewej stronie siatki. Teraz każdy kwadrat ma swoją literę i numer. Pole D3 jest w miejscu, gdzie kolumna D przecina wiersz 3.ZASADY:
- Każdy gracz rysuje następujące statki na jednej z siatek: lotniskowiec zajmujący pięć kwadratów, 2 niszczyciele, z których każdy składa się z czterech pól oraz pięć fregat zajmujących po jednym kwadracie każda.
- Statki zaznacza się przez narysowanie prostokąta lub kwadratu o odpowiednich rozmiarach tak, żeby drugi gracz tego nie widział.
- Statki nie mogą się dotykać bokiem ani rogiem.
- Gdy pole walki jest gotowe, jedna osoba podaje literę i numer dowolnego kwadracika, a druga szuka tego pola na swojej mapie i odpowiada „pudło", jeśli pole jest puste albo „trafiony", jeśli jest na nim jakiś statek. Jeśli przeciwnik trafi wszystkie kwadraty, na których jest statek, mówimy „trafiony i zatopiony".
- Gracz, który „strzelił", zapisuje wynik na drugiej mapie. Jeśli spudłował, na odpowiednim polu zapisuje kropkę.
- Jeśli trafił w statek przeciwnika, zapisuje X i strzela jeszcze raz, dopóki nie spudłuje. Wtedy strzela druga osoba.
- Wygrywa gracz, który pierwszy zatopi wszystkie statki przeciwnika.